Ziua de 27
ianuarie din fiecare an este și ziua comemorării universală a
victimelor Holocaustului. Această rememorare a fost decisă prin Rezoluția
Adunării Generale a Națiunilor Unite numărul 60/7 din 1 noiembrie
2005, adoptată la a 42-a ședință plenară.
La 24 ianuarie
2005, în cadrul unei ședințe speciale, Adunarea Generală a Națiunilor
Unite a marcat a 60-a aniversare a eliberării lagărelor de concentrare
naziste și sfârșitul Holocaustului în timpul căruia au fost
uciși 6 milioane de evrei europeni și milioane de persoane de alte
naționalități de către regimul nazist german.
27 ianuarie este data la care, în 1945, cel mai mare lagăr nazist de exterminare de la Auschwitz-Birkenau (astăzi în Polonia) a fost eliberat de armata sovietică.
Holocaustul
nu mai este demult privit doar ca un eveniment istoric, ci ca o paradigmă din
perspectiva căreia se pot analiza toate celelalte genociduri, trecute, prezente
și viitoare. Pentru că din păcate astăzi nu se mai poate spune nici măcar că
este „o lecție din care trebuie să învățăm, ca să nu se mai repete”, căci
secolul XX ne-a arătat cu prisosință că nu învățăm nimic din istorie și
continuăm să o repetăm la nesfârșit. Secolul trecut a fost, în fapt, secolul
genocidurilor, dacă ar fi să ne amintim doar de genocidul armean, de fosta
Iugoslavie, de Rwanda, Darfur și toate celelalte. Motivul pentru care
Holocaustul nu trebuie uitat sau tratat cu ușurință este unicitatea lui. Pentru
că spre deosebire de toate celelalte genociduri, care au avut ca obiect accesul
la resurse, indiferent că era vorba de pământ, bunuri mobile și imobile, sau
valori, Holocaustul a avut ca obiectiv, îndepărtarea și dispariția unui întreg
grup etnic și religios, de oriunde s-ar fi aflat. Lecția cea mai importantă
care poate fi învățată din această tragedie neîntâmplătoare, pentru că, să nu
uităm, a avut în spate o lungă evoluție a antisemitismului, constituind doar un
apogeu al unei uri acumulate în timp, din motive religioase, dar și mai ales
economice, cum
se zice „țapul ispășitor și capra vecinului”,
este că o astfel de crimă împotriva umanității nu se petrece brusc și
necontrolat, ci pe cale legală și că identificând din timp pașii care pot duce
în această direcție există șansa de a interveni pentru a o opri.
Cred că
este important de amintit că Holocaustul nu a dus doar la dispariția a milioane
de oameni, ci și a unui mod de viață, a unui patrimoniu material și imaterial,
care s-a pierdut pentru totdeauna. Pornind de la celebrul citat conform căruia
moartea unui om e o tragedie, moartea unui milion de oameni e o statistică,
este „individualizarea istoriei prin transpunerea statisticilor în istorii
personale”, nu
este altceva decât cunoașterea vieții
victimelor și a modului cum au murit (gazate, împușcate, înecate, sau
ca urmare a foamei, frigului sau bătăii). De la noi se cere să dăm nume și fețe victimelor; să oferim imagini ale
succesului, nu doar ale morții, să arătăm filme care spun o poveste, nu niște
poze impersonale din lagăre. Lista lui Schindler, filmul lui Steven Spielberg,
a făcut mult pentru memoria Holocaustului. Relatările despre Holocaust
subliniază natură extremă a comportamentului uman, ura şi cruzimea, dar şi
curajul şi umanitatea. Asta înseamnă că Holocaustul ridică probleme morale,
teologice şi etice importante.
Negarea
Holocaustului are motive diverse. O reală problemă o constituie dispariția
supraviețuitorilor, dar și a martorilor. Odată cu plecarea celor care au trăit
direct evenimentele, rămân doar dovezile documentare și de aceea se face un
efort deosebit pentru a se găsi cele mai fezabile moduri de a păstra și utiliza
mărturiile lor.
Și ar fi bine aici să ne punem o întrebare:
Ce am putea face fiecare
dintre noi pentru ca totuși moartea atâtor oameni nevinovați să nu fi fost în
zadar?
Cred că
cel mai simplu este să aplicăm o zicală care constituie în fond baza
iudaismului: „ce ție nu-ți place altuia nu face”. Și
mai cred că, știind care au fost pașii care au dus la Holocaust, atunci când nu
ne place ceva sau cineva putem să ne punem întrebarea: eu până unde aș merge și
unde m-aș opri înainte de a fi prea târziu?
Comentarii
Trimiteți un comentariu